Podczas gdy wszyscy chcemy karmić nasze ukochane silniki dwukołowe najlepszym olejem silnikowym, często jesteśmy zdezorientowani co do dostępnych gatunków, marek i odmian. To zamieszanie ma zasadniczo swoje korzenie w braku wiedzy o klasach lepkości i niezrozumieniu podstawowych różnic pomiędzy olejami mineralnymi, syntetycznymi i półsyntetycznymi. W tym artykule wyjaśnimy Państwu wszystkie podstawy działania oleju silnikowego, wyposażając Państwa w wiedzę niezbędną do podjęcia właściwej decyzji przy następnym wyborze środka smarnego dla Państwa pojazdu dwukołowego.
Spis treści:
Rodzaje olejów silnikowych
Oleje silnikowe dzieli się na trzy podstawowe kategorie dla pojazdów dwukołowych w zależności od sposobu ich wytwarzania i ich właściwości – oleje mineralne, oleje półsyntetyczne i oleje w pełni syntetyczne. Oto, co obejmuje każda odmiana oleju silnikowego
Olej konwencjonalny / mineralny
Jest to najbardziej podstawowa odmiana olejów silnikowych i jest najczęściej stosowana w dużej większości pojazdów codziennego użytku. Oleje mineralne to rafinowane oleje naftowe, które poddawane są obróbce w szerokim zakresie temperatur i wzbogacane innymi dodatkami w celu spełnienia określonych wymagań dwukołowego pojazdu silnikowego. Oczywiście również w przypadku olejów mineralnych istnieje szeroka gama jakościowa, choć ich cena jest na ogół niższa niż w przypadku pozostałych dwóch rodzajów olejów. Te oleje silnikowe dobrze sprawdzają się w codziennej eksploatacji dwukołowych pojazdów silnikowych napędzanych w warunkach, które nie są zbyt ekstremalne (gorące, zimne, zapylone, pagórkowate, uciążliwe itp.).
Olej pół-syntetyczny
Półsyntetyczny olej, znany również jako syntetyczny olej mieszany, ma niewielką ilość syntetycznego oleju silnikowego (wyjaśnione szczegółowo w następnej sekcji) wmieszanego w olej mineralny, aby zwiększyć jego właściwości bez znacznego wzrostu kosztów. Dodatek oleju syntetycznego zwiększa jego lepkość i odporność na zużycie w wyższych temperaturach i przy wyższych obciążeniach. Oleje silnikowe z domieszką syntetyczną mogą również oferować lepsze osiągi w niższych temperaturach, w zależności od wymagań.
Olej syntetyczny
Oleje syntetyczne są zasadniczo tylko olejami mineralnymi, jednak przechodzą one w laboratorium szeroko zakrojoną kurację, dzięki czemu znacznie przewyższają ich mineralne odpowiedniki. W ramach tego procesu olej mineralny jest rozkładany na najbardziej podstawowe cząsteczki, co pomaga w bardzo wysokim stopniu usunąć wszelkie niepożądane substancje i zanieczyszczenia. Molekuły oleju syntetycznego są również bardzo spójne pod względem wielkości i kształtu, co zapewnia doskonałe smarowanie. Rozdrobnione cząsteczki nadają się również do dostosowania do specyficznych wymagań, takich jak wydajność w niskich lub wysokich temperaturach, lub w warunkach nadzwyczajnego obciążenia. Ten proces rozkładu oleju mineralnego na jego podstawowe cząsteczki jest kosztowny i żmudny, co powoduje, że oleje syntetyczne są droższe. Poza tym, że wyjątkowo dobrze sprawdzają się w ekstremalnie niskich i wysokich temperaturach, te oleje silnikowe mają również inne, lepsze właściwości. Zalicza się do nich mniejsze parowanie, mniejsze powstawanie smug i lepsze właściwości detergencyjne.
Jaki więc rodzaj oleju silnikowego należy kupić?
Zasadą jest, że codzienne motocykle o przeciętnych osiągach nie wymagają dodatkowych wydatków na olej półsyntetyczny lub syntetyczny. Dobrej jakości olej mineralny, zgodny z klasą zalecaną przez producenta, powinien działać wystarczająco dobrze. Należy uważać, aby w zalecanych odstępach czasu wymieniać olej silnikowy, kupować godne zaufania marki, i powinno być dobrze. Motocykle, które są lekko zorientowane na osiągi, a jeździ się na nich z entuzjazmem, dobrze by zrobiły z syntetycznym olejem mieszanym. Syntetyczna mieszanka wyposaża te motocykle w pewne dodatkowe zabezpieczenia pod wpływem ekstremalnych obciążeń, bez podejmowania kosztów na północ o wiele.
Jeśli jednak używasz motocykla o wysokich osiągach, masz agresywny, ekstremalny styl jazdy, a często biorą udział w rajdach motocyklowych lub podróży na długich dystansach, co stawia duży nacisk na silnik, Twój motocykl będzie korzystać z syntetycznego oleju silnikowego. W każdym razie ważne jest, abyś wybrał olej renomowanej marki i upewnił się, że stosujesz się do klas lepkości zalecanych przez producenta dwóch kółek. Istnieje cała masa rzeczy, które mogą być brane pod uwagę przy zakupie olejów silnikowych. Dowiemy się o nich w nadchodzących artykułach. W międzyczasie mamy nadzieję, że ten artykuł poświęcony różnicom pomiędzy olejami syntetycznymi i mineralnymi będzie dla Ciebie przydatny.