Reklamy suplementów diety ulegną zmianie. Duży nacisk położony zostanie na odróżnienie ich od leków. Na czym dokładnie polegać będzie metamorfoza reklam? W dzisiejszym artykule „w pigułce” wyliczamy wszystkie proponowane zmiany.
Spis treści:
Zmiana ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia
Polski rząd zaproponował projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Docelowe zmiany miałyby zapewnić bardziej szczegółowe zasady dotyczące prezentacji lub reklamy suplementów diety, co ma na celu ochronę zdrowia i życia konsumentów oraz podniesienie świadomości społecznej.
Wymagane oświadczenie
W projekcie ustawy znalazł się przepis nakazujący zamieszczenie podczas prezentacji lub reklamy suplementu diety oświadczenia o treści: „Suplementy diety to środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplementy diety nie posiadają właściwości leczniczych.”
Konieczne jest również, aby reklamy i prezentacje suplementów diety zawierały wyraźne stwierdzenie, że prawidłowo zbilansowana dieta dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów, a suplementacja powinna być stosowana jedynie w celu uzupełnienia niedoborowej diety.
Reklamy bez lekarskich akcesoriów
W projekcie ustawy zaleca się również doprecyzowanie zasad prezentacji lub reklamy suplementów diety. Chodzi m.in. o zakaz wykorzystywania w reklamie wizerunków autorytetów i ekspertów w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w tym osób wykonujących zawód medyczny, a także wykorzystywania przedmiotów, które mogą kojarzyć się z wykonywaniem zawodów medycznych (takich jak stetoskopy, ciśnieniomierze, łóżka, sprzęt do fizjoterapii, wagi, taśmy antropometryczne), czy też przedstawiania czynności, które mogą kojarzyć się z wykonywaniem takich zawodów (takich jak badania, wypisywanie recept, sprzedaż w aptece czy punkty apteczne).
Brak skierowania reklamy do grup odbiorców
W projekcie ustawy zaproponowano również ograniczenia dotyczące reklamy skierowanej do określonych grup oraz wszelkich skojarzeń z produktami leczniczymi (m.in. reklama nieskierowana do małoletnich poniżej 12 roku życia, reklama niezwiązana z produktami leczniczymi oraz reklama nie sugerująca, że produkt ma właściwości lecznicze).